PENDULUM

- mai 2007-

was realized during the event FRONTIERE/GRENS/BORDER

in Comines-Warneton (Belgium)

 

The installation proposes a poetical thought on the transposition of scientific data (numbers, algorithms,…) in visual and sound events. A planisphere, a pendulum, and various objects of measurement weave chains of data in the hope of finding a border between intellectual - Cartesian beauty and empirical sensitivity.

The center of the installation is a pendulum (an oscillator) that undergoes various physical influences and disturbances (breath - ventilator, human presence …). Several sensors react to human presence and activities and modify the data according to some accidents that the hazard or the moving around of the spectators cause.


This “laboratory” extends to various spaces:

- an outdoor spot (on the the roof of the arts centre) visible from the inside, on which some scientific tools are fixed - a weather station and an antenna -

- an internal room round where the pendulum hangs 

- an access to the adjacent public library.


A webcam relays images collected through a telescope on a screen. They give a false vieuw of the experiment. This retinal point of view refers to a known visual astronomical effect (i.e. an eclipse,… ) which does create some ambiguity with “reality”. This dialogue between cognitive perception and empirical perception conditioned the use of the library as a satellite space for the installation. At the entry you can see a vanity.


The flame of the virtual candle moves when people blow or move near to it.
The flame of the virtual candle moves when people blow or move near to it.
People can touch some objects. These actions change the synthesized images and generate sounds.
People can touch some objects. These actions change the synthesized images and generate sounds.

EXAMPLES:

The grey points are generated according to the position of the pendulum.

When visitors get along and activate some sensors a sphere is drawn in the image.

THEORITICAL TEXT

... Il n'est pas nécessaire de connaître les détails de ce mécanisme pour comprendre la signification profonde du mystérieux message que constitue la séquence des radicaux dans une fibre polypeptidique. Message qui, par tous les critères possibles, semble avoir été écrit au hasard. Message cependant chargé d'un sens qui se révèle dans les interactions discriminatives, fonctionnelles,

directement téléonomiques, de la structure globulaire, traduction à trois dimensions de la séquence linéaire. Une protéine globulaire c'est déjà, à l'échelle moléculaire, une véritable machine par ses propriétés fonctionnelles, mais non, nous le voyons maintenant, par sa structure fondamentale où rien ne se discerne que le jeu de combinaisons aveugles. Hasard capté, conservé, reproduit par la machinerie de l'invariance et ainsi converti en ordre, règle, nécessité. D'un jeu totalement aveugle, tout, par définition, peut sortir, y compris la vision elle- même. Dans l'ontogénèse d'une protéine fonctionnelle, l'origine et la filiation de la biosphère entière se reflètent et la source ultime du projet que les êtres vivants représentent, poursuivent et accomplissent se révèle dans ce message, dans ce texte précis, fidèle, mais essentiellement indéchiffrable que constitue la structure primaire. Indéchiffrable, puisqu'avant d'exprimer la fonction physiologiquement nécessaire qu'il accomplit spontanément, il ne révèle dans sa structure que le hasard de son origine. Mais tel est, justement, le sens le plus profond, pour nous, de ce message qui nous vient du fond des âges.

LE HASARD ET LA NECESSITE, Jacques Monod, éd. Seuil p.111-112


With the support of:

La Communauté française de Belgique Wallonie - Bruxelles, secteur des Arts numériques

Le centre culturel de Comines-Warneton

Le centre de lecture publique de Comines-Warneton

Pc-Connexion de Comines-Warneton

Ets. Montfort d'Houthem 

La ville de Comines-Warneton